Daniel på Juilliard School of Music!
När andra här på skolan hade sommarlov 2019 då studerade Daniel Alin Gy3 (från Stockholm) på anrika Juilliard School of Music i New York, en av världens absolut främsta musikskolor.
Daniel, hur i all världen kom det sig att du hamnade på Juilliard School of Music?
Jag sökte till Juillard Summer Percussion Seminar och blev antagen. Antagningsförfarandet bestod av att man skulle skicka fyra olika videoklipp där jag spelade två- och fyrklubbig marimba, timpani, virveltrumma samt en presentationsvideo över vem jag är och varför jag ville studera i New York. Kursen varade från morgon till kväll i två veckor med en fridag efter halva kurstiden.
Hur var det då på den berömda skolan i New York?
Varje morgon startade med en gehörslektion där allt togs från början: skalor, ackord, funktionsanalys etc. En hel del baskunskaper gicks igenom av vilka jag redan hade kläm på de flesta. Sedan fortsatte det med master class-upplägg varje dag där alla fick spela på en öppen lektion och alla andra i klassen lyssnade. Fokus låg på olika områden, såsom orkesterutdrag eller marimbasolo. Efter lunch väntade ytterligare master class och sedan ensemblespel på kvällen. Jag har en bok med anteckningar som jag regelbundet återkommer till och påminner mig om vad jag behöver jobba med; allt var så massivt och behöver sjunka in, något lärarna också poängterade.
Hur var standarden på deltagarna?
Det var väldigt hög nivå! Klassen bestod av enbart amerikaner förutom jag och en tjej från Taiwan. De flesta var något år yngre än jag, vilket bara var inspirerande.
Och lärarna?
En var stämledare i Metropolitan Opera Orchestra, en annan stämledare i San Francisco Symphony – behöver jag säga mer, säger Daniel och skrattar! Lärarna var verkligen superbra, både på att ge ris som ros. Vissa var kanske strängare än andra, men alla ville uppnå samma sak.
Vilken var främsta skillnaden mot Musikkonservatoriet Falun?
Det tycks som att mycket i USA är standardiserat, det är samma saker som spelas av alla, så för mig var det speciellt att inte ha hört så mycket av den repertoar som de spelade där borta. Nu har jag mer vetskap om ytterligare repertoar jag kan lära mig, vilket bara är bra.
Fanns det också likheter?
I mångt fungerade allt på samma sätt som här. Där fanns två faddrar och det var påtagligt, där som här, hur man i klassen hjälptes åt i slagverksrummen med allt från att bära grejer till att visa var allt finns.
Kände du att du befann dig på historisk mark, på den kanske förnämsta skolan i världen?
Kanske inte just när jag var där, jag var så fokuserad på att göra bra ifrån mig. Men visst var det häftigt, allt var så sjukt stort och det var inte helt lätt att hitta i byggnaden.
Kan du rekommendera andra att dra iväg om möjligheten skulle uppenbara sig?
Absolut, det var grymt!
Leif Åke Wiklund