Filippa Hedberg, klarinett
Läsåret 2019/20 | Filippa Hedberg, klarinett från Falun. | Gymnasiet årskurs 3, inriktning klassisk musik.
5 snabba till Filippa:
Varför blev det klarinett?
Jag började som så många andra med blockflöjt och för mig blev det en naturlig övergång till klarinett. Jag kan fortfarande minnas att jag blev kär i ljudet av klarinett första gången jag som barn hörde instrumentet. Det var den långsamma satsen ur Brahms Ess-dursonat, jag var fem år och redan då hände något för jag ville genast veta vilket instrumentet var. I klarinetten finns både ett uttryck och en genrebredd som är enorm. Eller som Mozart uttryckte det hela: »Klarinetten är den mänskliga rösten«.
Och hur kom det sig att det blev Musikkonservatoriet Falun?
Jag har var dels varit med i projektet »Musikom« (Musikkompis inom ramen för Vinterfest i Mora) där jag tidigt fick höra Martin Fröst, som närmast var att likna vid en spirituell upplevelse. Men jag har också deltagit i Musikkonservatoriet Faluns Högstadiesatsning, hela tiden med Tomas Agnas som inspirerande lärare. Så för mig blev det ett naturligt steg att också börja gymnasiet här.
Vad kan du säga till en sextonåring som funderar på att söka hit?
Man ska absolut ge det ett försök. Men man ska också vara beredd på att det innebär en del uppoffringar att studera här; att öva tar tid. Detta är helt rätt skola om man vill satsa eftersom miljön är så inspirerande. Här har alla ett individuellt schema och som elev har man goda möjligheter att anpassa ens studiegång. För egen del kunde jag tenta av engelskakurserna eftersom jag är uppväxt i Storbritannien, på så sätt fick jag därmed tid för extra musikämnen.
Vad är det bästa med skolan?
Gemenskapen! Det är alltid god stämning och både från elever och lärare får man personlig guidning. Det spelar ingen roll vilken årskurs eller inriktning man går, alla vill varandras bästa. Det är verkligen slående!
Vilka är dina drömmar för framtiden?
Jag satsar helhjärtat på att komma in på en musikhögskola och i nuläget tänker jag provspela till Oslo, Köpenhamn och Stockholm. För mig har det alltid varit kammarmusik och symfoniorkester som legat mig allra varmast om hjärtat. Att i framtiden få kombinera symfoniorkester med mycket kammarmusik vore ett verkligt drömscenario!
Leif Åke Wiklund