SKICKA DIN ANSÖKAN Musikkonservatoriets logotyp

Nyheter

CELEBERT MASTERCLASSBESÖK

Under vecka 42 har Musikkonservatoriet Falun haft besök av en av Sveriges mest eftertraktade pianister, Peter Friis Johansson. Peter undervisade både skolans klassiska pianister och instruerade kammarmusikgrupper. Han höll dessutom ett seminarium för piano- och kompositionsklasser där han berättade om sin karriär och arbete med nutida kompositörer.

Vilka fantastiskt lärorika dagar vi har haft! Musikkonservatoriet tackar Peter så mycket och hälsar honom varmt välkommen tillbaka i framtiden! På bilden syns han till vänster tillsammans med pianoklassen.

16 OKTOBER, 2019
  • DELA:
  • Facebook ikon
  • Twitter ikon

ASTOR PIAZZOLLA

Kammarmusik i ett sceniskt projekt med tangokungen Astor Piazzollas musik i fokus.
En cross over-produktion med elever från såväl piano-, sång-, blås- och stråkklasserna som jazzlinjen.

Varmt välkomna, alltid fri entré!

9 OKTOBER, 2019
  • DELA:
  • Facebook ikon
  • Twitter ikon

ELEVAFTON 2:10

8 OKTOBER, 2019
  • DELA:
  • Facebook ikon
  • Twitter ikon

LÄSÅRETS FÖRSTA ELEVAFTON 1:10

13 SEPTEMBER, 2019
  • DELA:
  • Facebook ikon
  • Twitter ikon

LÄRARJAZZ

1 SEPTEMBER, 2019
  • DELA:
  • Facebook ikon
  • Twitter ikon

DANIEL PÅ JUILLIARD SCHOOL OF MUSIC

När andra här på skolan hade sommarlov 2019 då studerade Daniel Alin Gy3 (från Stockholm) på anrika Juilliard School of Music i New York, en av världens absolut främsta musikskolor.

Daniel, hur i all världen kom det sig att du hamnade på Juilliard School of Music?

Jag sökte till Juillard Summer Percussion Seminar och blev antagen. Antagningsförfarandet bestod av att man skulle skicka fyra olika videoklipp där jag spelade två- och fyrklubbig marimba, timpani, virveltrumma samt en presentationsvideo över vem jag är och varför jag ville studera i New York. Kursen varade från morgon till kväll i två veckor med en fridag efter halva kurstiden.

Hur var det då på den berömda skolan i New York? 

Varje morgon startade med en gehörslektion där allt togs från början: skalor, ackord, funktionsanalys etc. En hel del baskunskaper gicks igenom av vilka jag redan hade kläm på de flesta. Sedan fortsatte det med master class-upplägg varje dag där alla fick spela på en öppen lektion och alla andra i klassen lyssnade. Fokus låg på olika områden, såsom orkesterutdrag eller marimbasolo. Efter lunch väntade ytterligare master class och sedan ensemblespel på kvällen. Jag har en bok med anteckningar som jag regelbundet återkommer till och påminner mig om vad jag behöver jobba med; allt var så massivt och behöver sjunka in, något lärarna också poängterade.

Hur var standarden på deltagarna?

Det var väldigt hög nivå! Klassen bestod av enbart amerikaner förutom jag och en tjej från Taiwan. De flesta var något år yngre än jag, vilket bara var inspirerande.

Och lärarna?

En var stämledare i Metropolitan Opera Orchestra, en annan stämledare i San Francisco Symphony – behöver jag säga mer, säger Daniel och skrattar! Lärarna var verkligen superbra, både på att ge ris som ros. Vissa var kanske strängare än andra, men alla ville uppnå samma sak.

Vilken var främsta skillnaden mot Musikkonservatoriet Falun?

Det tycks som att mycket i USA är standardiserat, det är samma saker som spelas av alla, så för mig var det speciellt att inte ha hört så mycket av den repertoar som de spelade där borta. Nu har jag mer vetskap om ytterligare repertoar jag kan lära mig, vilket bara är bra.

Fanns det också likheter?

I mångt fungerade allt på samma sätt som här. Där fanns två faddrar och det var påtagligt, där som här, hur man i klassen hjälptes åt i slagverksrummen med allt från att bära grejer till att visa var allt finns.

Kände du att du befann dig på historisk mark, på den kanske förnämsta skolan i världen?

Kanske inte just när jag var där, jag var så fokuserad på att göra bra ifrån mig. Men visst var det häftigt, allt var så sjukt stort och det var inte helt lätt att hitta i byggnaden.

Kan du rekommendera andra att dra iväg om möjligheten skulle uppenbara sig?

Absolut, det var grymt!

Leif Åke Wiklund

30 AUGUSTI, 2019
  • DELA:
  • Facebook ikon
  • Twitter ikon

GAMMAL ELEV KAN VINNA KOMPOSITIONSPRIS

Carl Falkenau Löfvenhamn från Falun kan vänta sig 100.000 kr och The Golden Eye ifall han tar hem förstaplatsen på den åttonde International Film Music Competition i Zürich. Carl är en av fem nominerade finalister – av totalt 321 tävlingsbidrag från 46 länder.

– Musikhögskolan i all ära men jag kan tveklöst säga att min tid som elev på Musikkonservatoriet Falun var några av de mest givande studieåren i mitt liv. Fantastiska lärare och en inspirerande miljö. Dalarna och Falu kommun ska vara oerhört stolta över att ha i mitt tycke Sveriges i särklass bästa högskoleförberedande musikskola, säger Carl.

Du som är prenumerant på Dalarnas Tidningar (Falu-Kuriren) kan läsa hela Emil Danielssons fina artikel om Carl Falkenau Löfvenhamn om du klickar här.

16 AUGUSTI, 2019
  • DELA:
  • Facebook ikon
  • Twitter ikon

TREDJE PRIS TILL PIANISTEN ROZA

Roza Artyushyna Parlak, som går på Musikkonservatoriet Faluns högstadiesatsning, har vunnit tredje pris i ”International Feurich Competition 2019 (solo piano age group B)” i Wien, Österrike 1 juli 2019. Hon fick dessutom ett pris för ”Best artistic performance” och blev inbjuden att spela i Tyskland i maj 2020.

Många gratulationer till Roza!

16 JULI, 2019
  • DELA:
  • Facebook ikon
  • Twitter ikon